pondělí 7. dubna 2014

První beránek aneb generálka na Velikonoce

Velikonoce sice ještě nemáme, ale o víkendu jsem sehnala krásnou formu beránka, tak bylo nutné ji hned vyzkoušet.
Dokonce jsem si trochu zaexperimentovala, protože jsem nechtěla takového toho klasického se světlým korpusem.


 Jako základ jsem vybrala těsto s mletými vlašskými ořechy, přičemž mě během míchání napadlo, že by bylo fajn, kdyby byl beránek uvnitř mramorovaný.
A tak jsem část těsta odebrala do jiné misky a přimíchala dvě lžíce holandského kakaa.

To ale dost předbíhám. a proto zpět na začátek, kdy mě hodně potrápilo hledání receptu.
Ano, dá se jich na internetu najít celá spousta.
Jenže typů a velikostí forem je opravdu hodně, takže se těžko odhaduje, kolik těsta je potřeba zrovna na tu vaší.
Nakonec jsem si řekla, že buď budu nějaké muset vyhodit, nebo přidělat... a smířená s osudem jsem začala kuchtit.

Světe div se... vyšlo to poměrně dobře!
Jen zadní část beránkovi trochu moc vyběhla a maličko popraskala, proti čemuž by nejspíš pomohlo, kdyby forma byla oboustranná.
Ale vůbec to nebylo na škodu, stačilo beránka vzadu trochu seříznout.
Dostala jsem tak pryč tu tvrdší část a navíc mohla vyfotit mramorování (okraje vypadají přismahle, ale opravdu nejsou, je to chyba fotky).


Celý recept
(pro velkou jednostrannou formu, ale i to je hodně nepřesný pojem)

Co budete potřebovat?

  • 6 vajec (rozdělených na žloutky a bílky)
  • 180 g mletých vlašských ořechů
  • 250 g polohrubé mouky (+ na přisypávání když vidíte, že těsto je moc řídké)
  • 350 g moučkového cukru a 2 balíčky vanilkového 
  • 4 lžičky prášku do pečiva
  • 8 polévkových lžic horké vody
  • máslo a strouhanku na vymazaní a vysypání formy
  • případně: holandské kakao, mandle, rozinky...


Jak na to?

Žloutky a cukry se vyšlehají do pěny, pak se postupně zašlehají lžíce horké vody a přimíchají ořechy.
Z bílků se vytvoří tuhý sníh a lehce se vmíchá do těsta ze žloutků, cukrů. vody a ořechů.
Nakonec se přidá mouka (pozor na hrudky) a prášek do pečiva.

V tuhle chvíli je možné oddělit část těsta a přimíchat do ní kakao, aby byl beránek uvnitř mramorovaný. Nebo může být celý kakaový, to je na chutích každého z nás.
Přidat se dají i rozinky, mandle apod.

Hotové těsto se dá do vymazané a vysypané formy.
Osobně jsem pekla asi hodinu a půl (na 180 °C + posledních 20 minut na 200 °C), ale je to hodně individuální podle výšky formy a výkonu trouby.
Stačí průběžné kontroly špejlí.


Tip na ozdobení

Zvolila jsem bílou polevu, která se rozehřívá ve vodní lázni (nemusí být úplně ultra tekutá, ať se s ní lépe pracuje  stačí ji rozehřát při zhruba 70 °C). Silikonovou mašlovačkou jsem v ní nadělala vlnky a vykreslila ouško.
Stejně jsem mu (čínskou hůlkou) zvýraznila nožky.
Poleva pak chvilku tuhne, takže se s beránkem musí manipulovat opatrně, aby nedošlo k rozmazání vlnek.
Jako čupřinku jsem na hlavu nasypala trochu kokosu a očko měl z nového koření.

Pak už stačilo jen hezky zabalit, protože byl upečený jako malá pozornost, a bylo hotovo!


Časová náročnost?
(cca)

Příprava těsta: 20 minut
Pečení: hodinu a půl
Vychladnutí: hodinu a půl u otevřeného okna
Seříznutí: 20 minut
Zdobení: 30 minut
Zabalení: s mojí manuální nezručností: dlouho

Začala jsem s pečením někdy v devět hodin večer, takže beránek byl hotový po jedné ráno :)
Nakonec putoval mezi okna, kde je chladněji, a čekal do rána, aby se mohl vydat k babičce, pro kterou byl upečený.



Pečete na Velikonoce? Dejte vědět do komentářů!
Mějte krásný den!

1 komentář:

  1. uzasne si sikulka!


    Ak mas rada Niveu pozyvam na giveaway o nove telove mliecka, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2014/04/nivea-giveaway.html

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...