středa 11. února 2015

Knižní výzva 2015 (#3): Tanec s nepřítelem - Válečné tajemství mojí rodiny

Znáte ten pocit, který nastává u některých knížek, kdy dočtete poslední stránku, zaklapnete obal a několik minut hledíte s myšlenkami toulajícími se ještě v příběhu?
Tak ten jsem zažila právě dneska, když jsem dočetla Tanec s nepřítelem.


Troufám si tvrdit, že o holocaustu jsem toho načetla spoustu, a tak když jsem v knihovně mezi novinkami zahlédla prozatím neznámou knížku Paula Glasera, zaradovala jsem se.

Doma jsem se začetla a nemohla se od příběhu odtrhnout.
A nebyla jsem jediná.
Nakonec jsme se museli s mužem poctivě střídat.


Paul Glaser žije v Nizozemí a zcela náhodou jednoho dne zjistil, že má židovský původ a jeho rodina prožila všechny hrůzy, které s sebou přinesl holocaust. Otec, po němž zdědil židovské kořeny, se však proti tragickým vzpomínkám obrnil naprostou mlčenlivostí.
Paul se ale i tak vydal na několikaletou cestu za poznáním historie vlastní rodiny.

Narazil na příběh své tety Roosje - učitelky tance, která prošla několika koncentračními tábory. Na rozdíl od Paulova otce si vše zaznamenávala, pořídila mnoho fotografií a dokonce také několik videí.
Díky tomu mohla být vydána kniha Tanec s nepřítelem, v níž se střídá delší vyprávění Roosje s textem od Paula, který líčí nejen to, jak se mu dařilo postupně poodhalovat rodinný příběh, ale také vlastní pocity.


Když čtete Roosjiny vzpomínky, zprvu jako by se před vámi odehrával černobílý film. Krásná a oblíbená mladá dáma se zamiluje, prožije však tragédii, když její láska tragicky zahyne. Pak se provdá za úspěšného tanečníka, s nímž zakládá taneční školu...

Jenže... postupně se rozmáhají protižidovská opatření a nelze věřit nikomu.
Bohužel ani některým nejbližším.
Vinou zrady se Roosje dostává do koncentračních táborů, přičemž dlouhou dobu je vězněna v jednom z nejhorších - v Osvětimi.
Mnohokráte ji zachrání šťastná náhoda, jindy zase její až neuvěřitelná síla, nebojácnost a vůle žít.
Vždy si dokáže poradit.

Zarážející je fakt, že se Roosje v táborech sbližuje i se dvěma nacisty.
Nicméně... kdo nezažil, nemůže příliš hodnotit.
Navíc je dobré si přečíst celý příběh s jeho souvislostmi, než jen mávnou rukou a rovnou takové počínání odsoudit.


Osvobozením ale kniha nekončí.
Roosje prožije další šok po válce, kdy se Nizozemí k přeživším nezachová správně.
Proto se domů už nevrací a zůstává žít ve Švýcarsku, kde se dostala na svobodu.

Tanec s nepřítelem je unikátním svědectvím, které navíc nezobrazuje jen dobu samotné války, ale také před a po ní. Byť se střídají dvě vypravěčské linie, čtenář se nemusí obávat toho, že by se v příběhu ztratil.

Chcete-li číst knížku se zatajeným dechem, je Tanec s nepřítelem správnou volbou.

Roosje byla velice zajímavá žena s velkou chutí do života a mnozí by se od ní mohli učit, jak žít "tady a teď". I proto mi přijde nespravedlivé, že na obálce je jako autor uvedený pouze Paul Glaser. Myslím si, že Roosje by tam měla být uvedená také. Jsou to v první řadě její vzpomínky.

Tanec s nepřítelem - Válečné tajemství mojí rodiny vydalo v roce 2014 nakladatelství Triton.



Přeji vám hezký den!

1 komentář:

  1. Zní zajímavě :) Pár knih o holocaustu jsem četla, ale ne na každou mám náturu..:)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...