úterý 18. srpna 2015

Mňam! aneb Co jí naše robě

Čtenářka Pavlína se mě nedávno ptala na Emily a jídlo.
Tak tedy dnešní článek bude o této tematice.

"Matko, ty tvoje blafy už jíst nebudu. Dneska se o oběd postarám já! Budou knedlíky!"

Naše robě je pohodový jedlík.
Krmi bere spíše jako zábavu, a tak zdlábne všechno, hlavně když je u toho sranda.
O tu se vždy postará prskáním či případným otíráním úst do ponožky... a nemyslete si, že ji předtím sundá z nohy.
Oděný palec do plné pusy není potíž.

Velkou radost mám z toho, že se umí stravovat i jako slušné dítě.
Zřejmě není v cizím prostředí na lumpárny vhodné rozpoložení, takže s Emily klidně můžeme do restaurací, kaváren či kamkoliv jinam.
Jen kýchnutí se občas nedá načasovat.
A tak jsem nedávno na lavičce v parku dostala tvarohovou sprchu.


Naše stravovací rutina je následující...

V brzkých ranních hodinách

Emily se přesunuje (respektive je přesunuta) k nám do postele.
Zde dojde k tankování z matčiných zásob.
Ty jsou odčerpávány občas také v průběhu noci, cca 1x, v horkých letních dnech výjimečně 2x.

V pozdějších ranních hodinách

Je čas svačiny.
Servírováno je čerstvé ovoce.
Samozřejmě mixované, poněvadž Emily zatím nedisponuje žádným chrupem.
Kombinace jsou různé: banány, broskve, nektarinky, jablka, hrušky, jahody, maliny, borůvky, někdy mango atd.
Vše ideálně od babiček ze zahrádky, něco samozřejmě kupované, protože kupříkladu banány či manga z mě neznámých důvodů nepěstuje ani jedna.
Přidávám také doma pečené piškoty.

Aby dítko mělo nějakou změnu v jídelníčku, sem tam vařím rýžovou nebo pohankovou kaši, do které rozmixované ovoce vmíchávám pro lepší chuť.
Zásadně nic nesladím, ovoce je sladké dosti.

Poledne

Okolo půl 12 začínám vařit oběd.
V oblibě je cuketa, dýně, sladké brambory, mrkev a brokolice.
V mrazáku pak mám připravené mini balíčky kuřecího a krůtího masa. Jsou to opravdu jen malé kostičky - jedna na porci.
Jedenkrát týdně místo masa dávám žloutek vajíčka z babiččina domácího chovu.

Zeleninu (kromě brambor) nedovařuji úplně, aby v ní zůstalo co nejvíce vitamínů.
Než zeleninu rozmixuju, pokapu ji trochou extra panenského olivového oleje.
Jako přílohu dávám rýži, cizrnu, celozrnný kuskus, pohanku, jáhly či domácí celozrnné těstoviny.

Již brzy se chystám na kuchtění prvního vývaru a jiných polévek.
Popravdě řečeno, očekávala jsem dobu, kdy se Emily posadí. Přeci jen... nebylo by v pololehu snadné ji nakrmit tekutou stravou.

Kávu samozřejmě roběti nepodáváme, a to ani v případě tohoto bezkofeinového karamelového latte!
Vystačí si s vodou a neslazenými čaji (hlavně bio bylinkovými).


Odpoledne

Odpolední svačina se obvykle nese v duchu mléčných výrobků.
Kvalitní bílý jogurt nebo tvaroh sladím opět ovocem nebo rozdrobeným piškotem, který se nasaje a úplně změkne.

Někdy také vytvářím domácí pribiňák.

Večer

Před spaním je čas na dávku mléka umělého, což zní hrozně, ale jak jinak nazvat sunar.
Od počátku používáme Hami - pokračovací mléko (momentálně dvojku).


Velkou novinkou jsou křupky.
Samozřejmě dětské.
Zakoupila jsem je poprvé, kdy po důsledném prostudování složení padla volba na pohankové.
Emily nejprve vůbec nevěděla, co s nimi má dělat. A tak jsem využila metody "rodič jako vzor" a jednu před ní velice pomalu snědla. Vložila tedy špičku křupky do úst, načež se zatvářila asi jako kdybych ji nutila jíst citron.
Následně došlo alespoň na důkladné oslintání, což způsobilo, že drobky se přichytily všude možně po celém dítěti. Vrcholem bylo nalepení zbytku nerozdrobené dobroty na ruku. Emily pak divoce mávala ve snaze ji ze své končetiny jakkoli dostat pryč.
Když se smích začal měnit v nešťastné kňourání, zakročila jsem a křupku k úlevě dítěte odstranila.


Moc děkuju Pavlíně za dotaz, snad jsem jí na vše dostatečně odpověděla.
Přeji vám všem krásný den!

8 komentářů:

  1. Super, díky ;) Mám o dva měsíce mladšího synka, takže mě to zajímalo.. máme to velice podobné (ale ono to ani o moc jinak nejde, že :), jen dávám na doporučení naší doktorky ovoce pouze české a odpoledne si ještě kromě jogurtu trochu dá ode mě.. Koukám, že se Emily taky v noci budí - naše pediatrička prohlásila, že od půl roku má dítě spát celou noc a nemá být už kojeno, ale takhle mučit ho fakt nehodlám :-) no, utíká to, že? Za chvíli těm našim pokladům bude rok! Pavlína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není vůbec zač, já děkuju za tip na článek :) Ono je to tak, že Emily spala celou noc (dokonce už asi od 5 měsíců), ale teď jak byla ta vedra se začala jednou (max. dvakrát) za noc budit. A po nakojení v pohodě usnula. Asi měla žízeň, tak mi právě přišlo nejlepší jí dát napít. Určitě bych ji taky nenechala trápit, miminko ví, co potřebuje a řekne si o to.
      Utíká to neuvěřitelně rychle, až moc! :)

      Přeji nádherný den :)

      Vymazat
  2. ... můžu se ještě zeptat, proč dáváte Sunar místo mateřského mléka případně obilninové kaše? Ohledně kaší jsem hledala totiž různé informace, jestli je vhodné je dávat každý den, nicméně co zdroj to jiný názor. Myslíte, že to pro batolata není vhodné? Pavlína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Původně jsem začala k mateřskému mléku dávat trochu umělého, protože Emily už neměla dobrý přírůstek váhy. P. doktorka jí dělala i krevní testy a pak mi doporučila dávat i umělé, protože mateřské už nestačilo. A tak na noc dostávala lahvičku, to už zůstalo. Vykoupe se, nají a jde spinkat. Kašička mi přišla na noc dost těžká, ale to je čistě můj názor. I to jsem probírala s p. doktorkou a ona říkala, že by také nechala na noc raději sunar :)
      Každý den je nedávám ani odpoledne, dávám přednost jogurtům a ovoci. Ale opravdu je to, jak píšete... co zdroj to názor :) Snažím se poslouchat svoji intuici, sledovat potřeby Emily a dodat jí pestrou stravu :)

      Vymazat
  3. Díky za odpovědi a mějte se obě krásně, hlavně ať je malá zdravá a budu se těšit na další mateřské články!

    Pavlína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není vůbec zač :) Mějte se se synkem také moc hezky :) Přeji vám jen to nejlepší :)
      Děkuji, snad to bude příjemné čtení :)

      Vymazat
  4. Emily ma krasne stravovacie navyky. Len tak dalej :) a bude mat cely zivot taku peknu postavu ako jej maminka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že jsem zapomněla odpovědět :( Moc se omlouvám a hlavně děkuji za tak krásný komentář :)

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...