pondělí 2. února 2015

Recenze: Dívky hrají Nebe, peklo, ráj

Až teď jsem zjistila, že jsem na konci roku připravovala recenzi na knížku Dívky hrají Nebe, peklo, ráj.
Jenže jsem na ni úplně zapomněla... a proto vám ji postuji až nyní, nicméně nebudu ji počítat do knižní výzvy pro rok 2015, to by bylo samozřejmě nespravedlivé :)


Občas chodím po knihovně a vybírám knížky jen podle obalu. Sem tam se pěkně seknu, jindy jsem zase mile překvapená.
Takto jsem narazila i na knížku Dívky hrají Nebe, peklo, ráj... 
Bohužel to byl spíš ten první případ. K velkému nadšení nedošlo.

Novela dává nahlédnout do moravské středostavovské rodiny na počátku 20. století, která se různými vlivy pomalu rozpadá.

Hlavní hrdinkou je Josefka, která se zamilovává do Janka, ale vztah je značně bouřlivý. Její otec, známý nevěrník, podléhá kouzlu Jankovy sestry, což špatně nese Josefčina matka, kterou manželovy zálety velice trápí a snaží se jim neúspěšně zabránit.
Časová linie knihy zahrnuje několik let, během nichž dochází k různým zvratům a Josefka dospívá.

"Josefka zatím netušila, k jak hlubokému rozvratu mezi rodiči došlo. Věděla jen, že maminka odjela do lázní a do Meziříčí, občas dostala lístek, a dopis od Janka nečekala. Po tom, co mu napsala, věděla, že jen osobní setkání může mezi nimi něco změnit."
(str. 122)

"Horké odpoledne pozdního máje trávili milenci spolu v Hůrce. Palouček rozkvetl prvními kopretinami a terpentýnová vůně mladých smrkových výhonků se po větru šířila horkým vzduchem. Francina si ty mladé výhonky trhala a jedla je - dělala to od malička. Měly chuť pryskyřice a hebkost ovoce; líbala pak voňavými rty Rudolfa od úst až na prsa v porozhalené košili a pak mu rozpínala svými drobnými šikovnými prsty další knoflíčky a Rudolf se obrátil a zalehl ji svým těžkým tělem."
(str. 122)

Z knížky mám rozporuplné pocity.
Na jednu stranu byl příběh poměrně zajímavý, ale na druhou mi příliš nesedl styl autorčina psaní. Chvilku jsem si připadala, jako když čtu literaturu pro mladší dívky. Pak ale přišla erotická scéna, u které jsem si zase říkala, že to nakonec asi skutečně je literatura pro dospělé.

Původně jsem byla nadšená z objevení knížky, která se věnuje právě době počátku 20. století... ale bohužel v závěru se mi nečetla až tak dobře, jak bych si přála.
Věřím, že své nadšené čtenáře knížka má... já do nich bohužel nepatřím.

Dívky hrají Nebe, peklo, rád - Olga Lipecká, Vydavatelství Akcent, 2009, Třebíč.

Mějte fajn den!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...