úterý 7. října 2014

Vydejte se s Charlotte Brontëovou za tajemstvími viktoriánské Anglie

Viktoriánská Anglie svou tajemností láká spisovatele i čtenáře. A právě do jejích zákoutí se můžete vydat se slavnou Charlotte Brontëovou, která se stala hlavní hrdinkou příběhu Laury Joh Rowlandové.


Autorka si do svého literárního příběhu vypůjčila skutečné osoby a zčásti jim přiřkla i historicky doložené vlastnosti a události. Vystupuje zde v první řadě již zmiňovaná Charlotte Brontëová, která zažívá životní dobrodružství i lásku, dále ale také její sestry Anne a Emily, otec a bratr Branwell.
Zápletka je ale téměř celá smyšlená a v jejím rámci se slavná spisovatelka dostává do kolotoče napínavých situací, které vyvrcholí, když je čínským zlosynem donucena unést děti královny Viktorie.

Vzhledem k tomu, že je příběh pojatý z pohledu samotné Charlotte (tedy v ich-formě), která zpětně zaznamenává své zážitky, některé skutečnosti do něj vkládá z jiných zdrojů, jako například z deníku sestry Emily nebo dopisu bratra Branwella. Čtenář se tak ve vhodnou chvíli dozvídá i o událostech, o nichž by samotná hlavní postava v době prožitků nemohla vědět.
Díky tomu je vyprávění ucelené a přehledné.

Počátek knihy je lehce vleklý, po jeho překonání však snadno dojde k začtení se a probuzení zvědavosti, jakým způsobem bude Charlottin příběh pokračovat.


"Klopýtala jsem lesem, přes kameny a spadlé větve, a pranic mne nezajímalo kam.
Najednou jsem vrazila do překážky, která se vynořila ze stínu. Nebyl to strom ani kámen, nýbrž lidské tělo. Uchopily mne silné ruce a zastavily můj úprk. Hrůzou jsem vykřikla a divoce jsem se bránila, dokud jsem nezaslechla pana Sladea vykřiknout ' Slečno Brontëová! Co to děláte?'
Pustil mne. Klesla jsem na kolena a naříkala jsem, zatímco jsem vyčerpáním popadala dech.
"
(Tajné dobrodružství Charlotte Brontëové, Laura Joh Rowlandová, str. 328)

Popravdě řečeno... jsem trochu na rozpacích z využití skutečných osob k vytvoření literárních postav. Na jednu stranu mě název knihy zaujal, právě z toho důvodu, že obsahoval jméno spisovatelky Brontëové, ale na druhou by neuškodilo, kdyby šlo zcela o fikci. Navíc takto jsou existujícím osobám přisuzovány vlastnosti, které mohly a nemusely mít, ale čtenář si je s nimi již bude, byť třeba nevědomě spojovat.

Kdo ví, co by na knihu řekla sama Charlotte Brontëová...


Knihu Tajné dobrodružství Charlotte Brontëové vydalo nakladatelství Plus - Albatros Media a.s.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...