úterý 8. října 2013

Nezapomenutelné setkání s Arnoštem Lustigem

Už brzy mě čeká zahájení ročního literárního kurzu, a tak si procházím různé zápisky a články o tvůrčím psaní i literatuře a pročítám knížky, které by mě při samotném psaní mohly inspirovat.

A k tomu všemu neodmyslitelně patří Arnošt Lustig...

Zdroj obrázku: cs.wikipedia.org

Pokud máte jeho literaturu také rádi, čtěte dál...

Příběh báječného spisovatele Arnošta Lustiga je velice známý  byl židovského původu, přežil Terezín, Osvětim a Buchenwald, stal se učitelem, novinářem a spisovatelem. Vydával a psal až do konce svého života (zemřel 26. února 2011).

Před několika lety jsem měla to štěstí se s ním osobně setkat. Seděla jsem s kamarádkou v první řadě malého sálku, ale i kdybychom seděly v poslední, prostupovala by námi stejná atmosféra, kterou Arnošt Lustig kolem sebe šířil. Když vešel do místnosti, okouzlil přítomné svým charismatem a usměvavou náladou.
Vyprávěl různé vtipy, přičemž řada z nich nebyla tak úplně slušného rázu, což ale to k němu neodmyslitelně patřilo.
Jen málo mluvil o holocaustu, de facto až ve chvíli, kdy jsme se na něj začali ptát. Jinak hovořil spíše obecně o literatuře a veselých tématech, jako například o ženách, které měl velice rád. Tenkrát mě napadlo, a myslím si to dodnes, že pro něj bylo možná daleko snazší o těch hrůzách psát, než o nich nahlas mluvit před lidmi. Nebo snad nechtěl veřejné setkání  "kazit" smutným vyprávěním. Kdo ví...
Když mi podepisoval knížku, napsal tam "Krásné Janě z první řady". Je to malá brožurka s názvem O literatuře a střežím ji jako oko v hlavě, protože je pro mě velkým pokladem.

Jeho první knížka, kterou jsem četla byla Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou. Bylo mi ale tenkrát poměrně málo let a nechápala jsem ji tak úplně. Unikaly mi souvislosti a nerozuměla jsem jí. Zřejmě bylo nutné mentálně i čtenářsky daleko víc dospět, než jsem mohla pochopit její podstatu. V loňském roce jsem navíc tento příběh viděla i jako divadelní hru, a to na nádraží Bubeneč. Prostředí téma ještě více umocnilo...

Arnošt Lustig bude navždy jedním z našich nejvýznamnějších literárních autorů.


Podívejte se na dokument Třináctá komnata Arnošta Lustiga...



Četli jste nějakou knížku Arnošta Lustiga? Čtete díla s tematikou holocaustu? Podělte se se svými názory do komentářů pod článkem!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...